کارتن

معرفی انواع کارتن پستی

کارتن پستی یکی از انواع کارتن است که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع کارتن‌ها در شرکت‌های حمل‌ونقل، پست و ارسال کالاست. در این مقاله به معرفی انواع کارتن پستی و موضوعات مختلف پیرامون آن‌ها نظیر کاربرد، جنس، ابعاد استاندارد، مراحل تولید و قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

کارتن پستی چیست؟

کارتن‌های پستی در واقع جعبه‌های استاندارد برای حمل‌ونقل مرسولات پستی هستند. این کار زیر نظر شرکت‌های پستی، حمل‌ونقل و دفاتر پیشخوان دولت صورت می‌گیرد. روی بیشتر آن‌ها هم نشان اداره پست مشخص است. همچنین محل تمبر، نوشتن آدرس گیرنده و فرستنده، و علائم هشداردهنده مانند شکستنی بودن روی جعبه پستی دیده می‌شود.

کاربرد بسته‌بندی‌های پستی

با توجه به اندازه‌های مختلف انواع کارتن پستی، می‌توان از آن‌ها در موارد مختلف برای ارسال محموله‌های پستی استفاده کرد. کارتن‌های پستی در شرکت پست، دفاتر پیشخوان دولت و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه حمل بار استفاده گسترده‌ای دارند. ضمناً انواع فروشگاه‌های عادی و اینترنتی، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌ها هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. کاربری دیگرشان برای اسباب‌کشی و حمل وسایل در خانه، محل کار و سایر محیط‌ها است. در این موارد می‌توان در حمل وسایل حساس مانند شکستنی‌ها، از جداکننده مقوایی یا کارتن مقسم هم استفاده کرد.

انواع کارتن پستی

انواع کارتن پستی

به‌طور کلی می‌توان کارتن پستی را از دو لحاظ دسته‌بندی کرد؛ اندازه و جنس. همچنین انواع کارتن پستی برحسب کاربری‌های مختلف در ارسال کالا تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته مهم این است که کارتن‌های پستی برای جلوگیری از آسیب مرسوله‌ها در هنگام جابه‌جایی باید از هر نظر باکیفیت و بادوام باشند. انواع ورق کارتن هم در تعیین نوع کارتن برای مرسولات تعیین کننده است.



ابعاد کارتن پستی

تنوع در ابعاد کارتن پستی باعث راحتی مشتری در انتخاب و استفاده از آن می‌شود. در زیر پراستفاده‌ترین دسته‌بندی‌های جعبه‌های پستی را مشاهده می‌کنید. اعداد به ترتیب نشان‌دهنده طول، عرض و ارتفاع جعبه‌های پستی بوده و واحد آن‌ها برحسب میلی‌متر است. البته این جعبه‌ها در ابعاد بزرگ‌تر هم برای کالاهای بزرگ تولید می‌شوند.

ابعاد کارتن پستی


جهت مطالعه مقاله علامت های روی کارتن در پارت کارتن کلیک کنید.


جنس کارتن پستی

جنس کارتن پستی برمبنای حساسیت و وزن مرسوله مورد نظر انتخاب می‌شود. جنس بیشتر جعبه‌های پستی، مقوایی است؛ بافت مقوا هم به دو صورت کنگره‌دار یا ورقه‌ای است. معمولاً باتوجه ‌به ابعاد، در تولید انواع کارتن‌های پستی از کارتن دایکاتی سه‌لایه و پنج‌لایه یک‌تکه استفاده می‌شود. بعضی از جعبه‌های پستی از پلاستیک تولید می‌شوند. در تولید برخی هم از ضربه‌گیر استفاده می‌شود تا از ضربه‌های احتمالی به هنگام جابه‌جایی مرسوله‌ها جلوگیری شود.

مراحل تولید کارتن پستی

مراحل تولید کارتن‌ها در بسیاری از بخش‌ها مشابه است. در گام اول ابعاد و جنس کارتن تعیین می‌شود و سپس مشخص می‌شود که از چه لایه‌هایی در ساخت آن استفاده شود. سپس برش این لایه‌ها مطابق با ابعاد موردنظر صورت می‌پذیرد. مرحله بعدی چاپ طرح انتخابی است. محل چاپ لوگوی شرکت پست، اطلاعات فرستنده و گیرنده، چسباندن تمبر و محل درج بارکد هم مشخص می‌شود.


جهت مطالعه مقاله چاپ سیلک چیست کلیک کنید.


لایه‌های مختلف پس از آماده‌ شدن، با چسب روی هم قرار می‌گیرند و لبه‌های کارتن نیز پرس می‌شوند تا ساختار کارتن شکل بگیرد. در مرحله آخر خط تیغ کارتن توسط دستگاه‌های مخصوص روی آن به وجود می‌آید. از نوارهای مخصوصی هم برای استحکام بیشتر کارتن استفاده می‌شود.

ویژگی‌های جعبه پستی

در ساخت کارتن پستی باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده شود، چون مرسوله‌ها ممکن است به نقاط دوری فرستاده شوند. این بسته‌ها در جنس‌ها و ابعاد متنوع تولید می‌شوند و باید کیفیت و مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند. همچنین در آن‌ها از نوار مخصوص برای ایجاد استحکام بیشتر استفاده می‌شود. به‌علاوه، داخل کارتن از ضربه‌گیر به‌ منظور پرکردن فضای داخل و محافظت از محصولات استفاده می‌شود. روی بسته‌بندی هم طراحی ویژه شرکت پست یا هر شرکت دیگری که از آن‌ها استفاده می‌کند و همچنین علائم کاربردی صنعت بسته‌بندی چاپ می‌شود.

عوامل مؤثر در قیمت کارتن پستی

قیمت کارتن پستی به عوامل مختلفی وابسته است؛ مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت جنس و اندازه آن هستند. البته در صورت سفارش این کارتن‌ها به ‌صورت عمده، قیمت‌شان کاهش پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است امروزه با گسترش شرکت‌هایی که به حمل و نقل کالا می‌پردازند، تنوع کارتن‌های بسته‌بندی هم زیاد شده. امکان انجام چاپ‌های مختلف مانند چاپ افست وجود دارد اما اولویت اول در انتخاب نوع چاپ مقرون به صرفه بودن آن است.


برای مطالعه مقاله انواع کاغذ در پارت کارتن کلیک کنید. 


جمع‌بندی

در این مقاله مطالب مختلف پیرامون کارتن‌های پستی را مورد بررسی قرار دادیم. این کارتن‌ها استفاده گسترده‌ای داشته و در بسیاری از جاها همانند شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرید. در نظر داشته باشید ابعاد و جنس مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها برای دسته‌‌بندی و قیمت‌گذاری‌شان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *